RŮŽOVÁ: 1.DÍL - Rovnost mezi mužem a ženou aneb ženo podřizuj se

20:44 5. září 2015


A je to tady, první oficiální Růžový díl. První téma jsem si vybrala "Rovnost mezi mužem a ženou aneb ženo podřizuj se" a to z jednoho prostýho důvodu, často se o tom s lidma bavím. To je rozhodně ovlivněný tím, že jsem vdaná a křesťanka.

První věc, co jsem udělala, když jsem se rozhodla o čem chci psát/mluvit bylo, že jsem do googlu zadala "rovnost mezi mužem a ženou". Zobrazily se mi informace typu:
  • rozdílnost v platech žen a mužů
  • rovnost pracovních příležitostí žen a mužů
  • genderová nerovnost vzdělání
  • 9 z 10 evropanů považuje rovnost žen a mužů za základní hodnotu společnosti
  • v roce 2014 3/4 čechů vnímali nerovnost mezi mužem a ženou za aktuální a nedořešenou věc
  • „Rovnost pohlaví je jedním z důležitých rysů společenské organizace, stejně jako soužití v párech, řeč a náš velký, sociální mozek.“ antropolog Mark Dyble
  • a nakonec : "Svatby mezi sekretářkami a šéfy jsou minulostí. Muži chtějí ženy sobě rovné", takže jakákoli rovnost je pryč už po přečtení názvu, haha
Já rozhodně nemůžu pochytit všechny odnože tématu, které mi google našel, ale příjde mi zajímavý, podívat se na to z trochu větší dálky. 

Považuju rovnost mezi všemi lidmi za velmi důležitou věc, ale myslím si, že rovnost neznamená "stejnost". Jsme různě jiní a zvláštní a měli bychom si být rovni, ale každý máme jiné role. A to zejména muž a žena. 

A to i čistě z fyzických předpokladů:
    • když příjde zloděj, muž jde bránit rodinu
    • muž nikdy neporodí dítě
To ale rozhodně neznamená, že by:
    • žena nemohla být fyzicky silnější než muž
    • žena nemohla vydělávat víc peněz než muž
    • žena nemohla být chytřejší než muž
    • muž nemohl lépe vařit, malovat, zpívat nebo třeba vyšívat

Často slýcháme informace o nerovnosti žen a mužů. Slýcháme příběhy a postřelených dívkách jenom proto, že šly ten den do školy a to se v jisté kultuře "prý" nehodí. Myslím si, že poměrně často si člověk v hlavě spojí s náboženstvím jako takovým. Proto jsem se setkala i já s dotazem typu: "Vašek Ti dovolí studovat, i když jsi žena?". Myslím, že tyhle dotazy jen ukazují na neinformovanost lidí, což je v jedné z nejvíc ateistických zemí pochopitelný. 

Proto bych ráda informovala o tom, jak o rovnosti mluví Bible.

Protože, když jsem před 4 rokama uvěřila (poslechni si můj příběh), bylo pro mě zásadní to, jak Bible mluví o ženách.

>> Genesis, což je úplně první knížka Starého zákona, Bůh tvoří. Tvoří světlo, oblohu, vodu, zeleň, hvězdy, zvířata a další a každé stvoření ukončí tím, že to je dobré.

V 1. kapitole 26.verši se Bůh rozhodl "Učinit člověka ke svému obrazu". V 2. kapitole v 18. verši ale říká: "Není dobré, aby člověk byl sám; opatřím mu rovnocennou oporu (v angličtině helper - pomocník)". Potom vzal z mužova boku žebro a stvořil ženu.

  1. Rovnocenná opora, nebo pomocník v nás automaticky vyvolá podřadný pocit. Je proto důležité uvědomit si jednu věc: Když volám o pomoc, můj pomocník není podřadný! Žena je pomocník muže, protože muž potřebuje pomoct. Později Bůh používá stejný výraz "pomocníka", když mluví o sobě!
  2. Bůh vzal žebro z mužova boku. Nevzal kost ze zad, aby žena stála za ním, ani čelní kost, aby šla před ním. Vzal kost z boku, aby mu stála po boku, byla mu rovná.
>> Další verš, velmi často vytrhávaný z kontextu, je verš z 1. Petra (Nový zákon) ze 3. kapitoly: "Vy, ženy, se podřizujte svým manželům...". 

>
  1. Často je tento verš zneužíván. Někteří lidé vynechávají slovo svým a manželům nahradí za muže, takže vznikne úplně jiná věta: " Vy, ženy, se podřizujte mužům...". Já se ráda nechávám vést svým manželem a když vidím, že má na 1. místě Boha a vede mě s láskou, nemělo by mi dělat problém jej následovat, nebo se podřídit jeho rozhodnutí
  2. Podobně mluví i Pavel v Efeským  v 5. kapitole, kde v 22. verši říká: "Manželky, poddávejte se svým mužům jako Pánu." Potom ve 25. verši mluví i k mužům: "Muži, milujte své ženy, tak jako Kristus miloval církev." Kristus za svou církev zemřel! Ježíš je perfektní a přišel sem na svět, přišel, žil perfektní život, aby zemřel za nás, kteří perfektní nejsme, zemřel za naše hříchy a my jsme očištěni, dal nám neskutečnou milost a lásku! A takovým způsobem má, podle Bible, muž milovat svou ženu!! Takovému muži se ráda podřídím. ;)
Doufám, že se Vám článek líbil a dával smysl. Uvědomuju si, že nejsem nejlepší psavec a pořádně mluvit se taky teprve učím, proto děkuji za poznatky a shovívavost. Video jsem točila nad ránem a není tak kvalitní, jak jsem si přestavovala, ale budu na tom pracovat ;)

S láskou

 Ludmila

You Might Also Like

6 komentářů

  1. "Brutální milost!" :D Díky, Lidu, za to, co děláš, protože to, co děláš, děláš skvěle :) Je to hustý! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Liduško, to je úžasný shrnutí! Jen tak dál :) Buďme vděčné za naše manžely a za to, jak to Bůh všechno stvořil :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Lído, moc se mi líbí tvůj blog a videa, která děláš. Na některé věci mám trochu jiný názor než ty, ale hlavně tvé články o manželství mě hodně baví a je v nich pro mě spousta námětů na přemýšlení :) Stejně tak tahle nová série, moc se těším na pokračování a jsem zvědavá, jaká témata otevřeš. Píšeš, že video není tak kvalitní, jak by sis představovala. Chtěla bych ti říct, že i když je určitě prostor pro zlepšení, nemáš se rozhodně za co stydět - máš moc hezký projev, který je příjemný na poslech i na pohled. Tak držím palce, ať se ti dál daří :)
    Měj se krásně, Dalia

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dalio, moc děkuji za komentář, hodně pro mě zvamená, co píšeš! Děkuju Ti moc. Budu ráda, když se někdy potkáme!:)

      Vymazat